Een geschikt dieet kiezen is ingewikkelder dan het lijkt. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Toch zijn er overeenkomsten die altijd weer terugkomen. Belangrijk is dat je een dieet volgt dat vooral gezond is, en je lichaam opbouwt in plaats van afbreekt. Wellicht dat de onderstaande tips je hier een beter beeld van kunnen geven.

1. Stop met trage koolhydraten

De makkelijkste manier om overgewicht tegen te gaan is het beperken van de hoeveelheid koolhydraten je je binnen krijgt. Onder trage koolhydraten kan je voeding verstaan als: chips, wit brood, pasta of taart. Deze koolhydraten worden opgeslagen rond de buik, waardoor je dik word. Door te stoppen met deze koolhydraten, zal je lichaam gaan beginnen met het verbranden van je buikvet om meer energie te halen, door deze vetten te verbranden houd je een strakkere buik over.

2. Eet veel fruit

Fruit bevat veel water, waardoor afvalstoffer sneller uit het lichaam worden afgevoerd. Hiernaast zitten er in fruit veel vitamine en mineralen, die zorgen voor een gezond lichaam en een snellere stofwisseling. Hiernaast kan fruit ervoor zorgen dat je een vol gevoel hebt, terwijl er weinig calorieen in zitten.

3. Stop met eten uit een pakje

Eigenlijk weten de meeste mensen dit wel, toch lijkt het een grote opgaven. Als je naar de supermarkt gaat, kijk dan goed op de verpakking van de producten die je inkoopt. Probeer geen producten te kopen waar veel e-nummers in zitten , deze zijn niet goed voor je lichaam. Daarnaast is het goed om ook rekening te houden met de hoeveelheid suikers die aan producten worden toegevoegd, let daarbij op de term glucose-fructose stroop, laat deze zoveel mogelijk liggen.

4.Stop met magnetron maaltijden

Nog wel een stukje erger dan voeding uit pakjes, zijn de bekende magnetron maaltijden. Doordat deze maaltijden worden voorgekookt, verdwijnen alle gezonde voedingstoffen uit de maaltijd. Daarnaast worden er allerlei conserveringsmiddelen toegevoegd, welke een nadelig effect op je gezondheid en vetopslag kunnen hebben

5. Eet proteinerijk voedsel

Probeer in plaats van koolhydraten en calorieen proteinerijke maaltijden te eten. Je kunt hierbij denk aan eiwitten, die zitten in vis, vlees, peilvruchten, zaden, eieren en zuivel. Deze stoffen zorgen voor een 'vol' gevoel in je buik, waardoor je overtollige vetten eerder gaat verbranden.

6. Eet 'slanke' snacks

Als je ervan houd om regelmatig te snacken, probeer je snack-gewoontes dan aan te passen. Niet die zak chips of koekjes, maar een wortel of wat fruit pakken bijvoorbeeld. Dit is misschien even wennen, maar probeer je te focussen op het resultaat dat je hiermee wilt bereiken.

7. Eet pittiger eten

Pittig eten zorgt voor een sneller vol en voldaan gevoel, doordat je maag reageert op de pittige smaak. Je kunt dit bereiken door het gebruik van pittige specerijen en chilipepers. Een prettige bijkomstigheid is dat pittig eten je min of meer dwingt langzamer te eten, waardoor je hersenen eerder aan je maag aangeven dat je genoeg gegeten hebt, en daardoor dus ook minder eet. En zoals je weet: minder eten is kilo's kwijtraken!

8. Zorg voor voldoende vitamine en mineralen

Net zo belangrijk als minder eten, is ook het eten van de juiste producten. Dit kan je doen door te kiezen voor producten als groente, fruit en vis, of supplementen als het je teveel moeite kost. Door deze stoffen gaat je stofwisseling beter werken, waardoor afvalstoffen sneller uit het lichaam verdwijnen.

9. Vervang bier voor wijn

Als je af wilt vallen is het beter om alcohol te laten staan. Mocht dit echt teveel moeite voor je zijn, vervang dan in ieder geval bier voor wijn. Wijn bevat wel suikers maar geen koolhydraten, en is dus beter voor de lijn.

10. Drink meer water en sappen

Water drinken is van al deze tips toch wel de makkelijkste. Probeer iedere dag een een grote fles water op je bureau te zetten, en deze aan het eind van je werkdag op te hebben. Een beter (en lekkerder) alternatief is het drinken van sappen, zie ook deze website. Door deze sappen krijg je niet alleen een vol gevoel, ook vitamines en mineralen worden op deze manier sneller opgenomen en afvalstoffer afgevoerd.