Je bent dan niet de enige. Sporten kost veel tijd en niet iedereen is ervoor gemaakt. Bovendien kan het soms beter zijn om eerst een beetje af te vallen, voordat je je lichaam belast met lichamelijke activiteiten. Maar afvallen zonder te sporten, hoe doe je dat? Met deze tips wordt het een stuk makkelijker.

Zelf koken

Afvallen begint met het bewuster omgaan met het eten dat je in je mond stopt. Waarschijnlijk weet je wel dat eten uit een pakje veel toegevoegde stoffen bevat, waar je niet bepaald slanker van wordt. Koop je producten daarom zo puur mogelijk, en probeer ook sauzen zelf te maken. Op deze manier houd je zelf de regie over wat je eet en wat hierin zit. Ook voor je lunch op werk kan je beter zelf je eten meenemen en tussendoortjes uit de bedrijfskantine laten staan.

Laat granen en suikers staan

Probeer bij het boodschappen doen de verleiding van granen en suikers te weerstaan. Door deze niet te kopen, kan je ze ook niet eten. Met het 'niet kopen' bedoelen we dus ook weer het niet kopen van die ongezonde snacks in die bedrijfskantine. Als dit veel moeite voor je is, probeer dan gewoon je portemonnee thuis te laten, of in ieder geval geen los geld op zak te hebben.

Drink gezonde sappen

Een makkelijke manier om snel veel gezonde vitamines binnen te krijgen is het drinken van gezonde sappen: slow juices. Deze zijn niet alleen gezond, maar ook erg lekker. Je kunt eindelijk varieren en zelf bepalen waar je zin hebt. Door groentes te persen neemt je lichaam de voedingstoffen extra snel op, zonder dat je allerlei extra categorieen binnen krijgt. Op internet staan veel verschillende recepten en kan je een op maat gemaakt plan opstellen.

Eet 'raw' food

Van deze trend heb je vast wel eens gehoord, maar wist je dat het ook echt heel gezond is? Als je het op de juiste, gezonde manier doet natuurlijk. Zonder dat je het door hebt eet je vaak ontzettend veel ongezonde snacks. Zonde, want dit is een eigenschap die je makkelijk kunt verbeteren. Heb jij voor of na de maaltijd vaak het 'gevoel' nog iets te willen eten? Ga dan, i.p.v. voor chips te kiezen, eens voor een gezonde snack. Je kunt dan denken aan worteltjes, noten of fruit.

Weeg je nog maar een keer in de week

Als je bezig bent met afvallen, heb je de neiging om je vaker te wegen. Je doet dit om te zien of je progressie maakt, maar wegen is daarvoor niet de beste manier. Verschillende factoren kunnen invloed hebben op je gewicht, zoals hormonen, veel water drinken of het vooraf veel of weinig bewogen hebben. Dit kan een demotiveren werking hebben en zegt niets over waar jij staat in het afval-proces. De beste veranderingen merk je aan hoe 'jij' je voelt en wat je in de spiegel ziet.

Vertel aan anderen dat je bezig bent met afvallen

Als je directe omgeving weet dat jij bezig bent met afvallen kunnen ze hier rekening mee houden en je motiveren om nog beter je best te doen. Bovendien hoef je dan niet telkens opnieuw uit te leggen waarom je geen stukje taart of koekje hoeft. Als anderen weten dat jij bezig bent met afvallen, kunnen ze je steunen en geeft dit jou bovendien een mooie stok achter de deur om door te zetten.

Begin meteen

Mooi, je hebt je nu voorgenomen om af te vallen. Dit is een moedig besluit, maar slechts een eerste stap in het proces. Je bent er nog niet nu je dit besloten hebt. Misschien maakt het je een beetje bang om af te vallen, vrees je dat het je niet gaat lukken. Gelukkig ben je niet de enige. Velen voor jou hebben dit gevoel ook gehad, en ook hen is het gelukt. Afvallen is, mits het op een gezonde manier gebeurt, een leuk en spannend proces waarbij je jezelf opnieuw leert kennen. Wees dus niet bang en ga vandaag nog met deze tips aan de slag. Je kan het!

Probeer streng te zijn voor jezelf en je aan deze regels te houden, maar wees ook niet te streng. Je bent een mens, en je bent jezelf er bewust van dat aan jezelf wilt werken. Een gezond gewicht is mooi en gezond, maar het afvallen moet ook gezond blijven. Ga zo snel als bij jou past, dan wordt afvallen zelfs een leuk proces.